N.E.C. in actie voor Stichting ALS Nederland

Wij N.E.C., Sponsors, Supporters en alle betrokkenen kijken naar het voetbal en verwachten spelers alles geven in de wedstrijd.

Maar wat als de spieren uitvallen, je niet haast meer kan praten, en in het uiterste geval je ademhaling spieren stoppen.

Dan zie je nog weinig voetbal.

Boven genoemde is wat A.LS. spierziekte zowel met je kan doen.

Amyotrofische Laterale Sclerose (ALS) is een ziekte van de zenuwcellen die de spieren aansturen. Deze neuromusculaire (zenuw-/spier-) aandoening leidt tot het onvoldoende functioneren van de spieren. Dit komt doordat de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg en het onderste deel van de hersenen – de zogenaamde hersenstam – afsterven. Hierdoor komen de signalen vanuit de hersenen niet meer aan bij de spieren. De hersenen kunnen dan geen spierbewegingen meer op gang brengen.

Verloop

Bij ALS worden geleidelijk steeds meer spieren aangedaan, behalve de hartspier. ALS veroorzaakt meestal geen pijn. De zintuigen (gevoel, smaak, zicht, reuk en gehoor) en de werking van darmen en blaas blijven bijna altijd intact. Bij ongeveer 30% van de ALS-patiënten is er sprake van lichte cognitieve problemen of gedragsveranderingen. Bij ongeveer 5% van de ALS-patiënten gaat de ALS samen met FTD (Fronto Temporale Dementie). Het uitvallen van de ademhalingsspieren is meestal de oorzaak van het overlijden van iemand met ALS. Hoe snel dat gaat verschilt per persoon. Maar de gemiddelde levensverwachting van een ALS-patiënt is slechts drie tot vijf jaar

Daarom zijn onderzoeken noodzakelijk omdat men tegen deze ziekte nog niets heeft gevonden.

Steun jij de onderzoeken en wat noodzakelijk is tegen deze ziekte.

Doneer dan vrijwillig, alle kleine en grote beetjes helpen!!!!!

Alvast bedankt,

Rene van den Heuvel